Belgium Road Association

Choose your language

      

Remember my choice

 

Renovatie en uitbreiding van de kunstwerken die ervoor zorgen dat de autosnelweg A3 het Albertkanaal, de site van Chertal en de Maas kan dwarsen

Presentatie van ABDU AYDOGDU (SPW - DGO1 – Direction des Routes de Liège) gegeven op het wegencongres van Luik 2013 - thema: Verkeersveiligheid / Uitrusting / Onderhoud; herstel van onze kunstwerken: de tegenstelling tussen beperkte budgettaire middelen en het noodzakelijke terugdringen van de hinder door wegenwerken

De kunstwerken betrokken bij dit project van renovatie en verbreding, bevinden zich op het grondgebied van de gemeente Herstal en laten de A3 autoweg het Albertkanaal, de site van Chertal en de Maas oversteken. Deze drie kunstwerken hebben respectieve lengtes van ± 185 ± 200 en ± 240 meter. Twee gemengde structuren (stalen balken en betonnen platen) type "cantilever" overspannen het kanaal en de rivier de Maas. Een isostatisch kunstwerk met voorgespannen betonnen balken overspant de site van Chertal. Gepresenteerd tijdens de bouw als een echt technologisch stukje, zijn er na jaren een aantal gebreken met onrustwekkende evolutie ontstaan op deze structuren. Een renovatiewerk moet worden gestart zonder vertraging. Bovendien, de evolutie van het verkeer op dat stuk van de snelweg, een van de grootste in Wallonië, maakte een derde rijstrook op deze structuren nodig. Dit noodzaakte de afsluiting van de bretel naar Aken in de verkeerswisselaar van Herstal. Deze afsluiting veroorzaakt een significante verstoring van het lokale verkeer. Bovendien is er, kijkend naar de veiligheid, geen vluchtstrook meer aanwezig op deze structuren. Het project geïnitieerd door Sofico, met technische bijstand van SPW, probeert om al deze problemen op te lossen terwijl het noodzakelijk budget beperkt blijft tot iets meer dan € 20.000.000 excl. BTW en met een minimale verstoring van het verkeer.

        

Gepubliceerd in:

Gepubliceerd op:

11 september 2013

Toegevoegd op:

dinsdag, 26 augustus, 2014 - 15:43

Trefwoorden: